Lite om vad som rör sig i mitt huvud

I SOn skriver alla varsitt arbete nu. Vi fick från början veta att vi fick skriva om vad vi ville. Jag kände direkt att jag ville skriva om religion, så jag valde faktist buddhismen. Det som jag tycker är lite konstigt, är att buddhismen grundar sig på de 4 ädla sanningarna. De säger i princip att hela livet är ett lidande men att det finns en väg bort från det. Då funderade jag lite.. hur kan man leva sitt liv med att hela tiden se på sitt liv som ett rent lidande? Hur ser man då på de lyckliga stunderna i sitt liv då.. när man får barn, när man blir glad, osv? Jag tycker det är ett väldigt pessimistiskt sätt att se på livet, att det bara är lidande. Men då funderade jag vidare. De flesta av de 400 miljoner buddhisterna bor i Asien. Vad jag läst så bor många av dessa i fattiga områden. Kan deras pessimistiska sätt att se på livet ha något att göra med att de faktist är fattiga? Att varje dag är en kamp för att få mat?
Äsch, jag vet inte. Förlåt för att jag delade med mig av mina jobbiga tankar, men jag förstår mig inte riktigt på buddhister. Jag tänker så här att ibland är man lycklig, ibland inte. Livet är faktist inte alltid enkelt, men ibland kan det vara helt underbart!

Lite tankar från mig där, hoppas ni förstår åtminstone lite av vad jag babblar om ;)



Sannerligen, jag säger er; den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet.
Johannes 5:24

Kommentarer
Postat av: Mikaela G

Jag har också tänkt så som du! Jag tycker de är skönt att du skriver de. Jag tror de är många som tänker som du gör. Men om vi skall kolla till kristendomen så säger den också "den Gud älskar agar han". För mig tolkar jag de som om de flesta som tillhör honom eller kommer vilja att höra honom måste gå igenom prövningar, vilket visar att livet kanske inte är så lätt. =) tack för bra inlägg



God bless!// Miccan

2009-05-30 @ 00:21:05
URL: http://minframtid.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag fortsätter att kolla här även fasst det var längesen du skrev sisst :)

2009-08-26 @ 16:02:38
Postat av: Anders Branderud

Hej!

Du citerar: ” Sannerligen, jag säger er; den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet.

Johannes 5:24”



Jag vilja kommentera ang. försoning, vilket ovanstående ord har en koppling till..



(le-havdil), Hur man ska leva för att möjliggöra för Skaparen I Hans nåd ska förse med kipur – försoning – finns skrivet i Tanakh (den judiska Bibeln); och undervisades av Ribi Yehoshua. Ribi Yehoshua (Mashiakh; Messias) från Nasaret undervisade i enlighet med Tanakh den enda vägen för att få gemenskap med Skaparen.



Läs mer här: www.netzarim.co.il

Anders Branderud

2009-08-27 @ 12:42:38
URL: http://www.netzarim.co.il
Postat av: Gabbi

Ja de är inte lätt att förstå sig på det där. Men troligtvis så har det att göra med att de är fattiga och därför inte har så mycket att vara glada för i livet!



Bless!

2009-11-30 @ 11:14:36
URL: http://misspopp.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0