Det finns så många val

Förlåt, det var nu 6 dagar sedan jag skrev senast! Men det är väl kanske ändå bättre att jag skriver mer sällan med ett bättre innehåll i bloggen än att jag skriver varje dag och lite halvintressanta saker!? Tycker jag iallafall ;)

Idag har jag vart i skolan, delade sedan ut tidningar i ca 2,5 timmar efter skolan och gick sedan på ett bibelsamtal i församlingshemmet. Bibelsamtal är en ny grej dom har börjat med i församlingen, och det är för oss ungdomar! Det är jättebra, för då pratar vi ju bara om bibeln och har små diskussioner. På ku kan det bli ganska.. flummig ibland, iallafall i min församling, haha ;)

Vet ni vad jag ska göra imorgon? Jo, jag har ledigt från skolan, och så ska jag besöka ett gymnasium och få information om programmet (IB) som jag har sökt där. På IB har man alla lektioner i engelska, och imorgon ska jag skriva prov i både engelska och matte där. Jag börjar bli riktigt nervös! Men så kom jag att tänka på det nu.. Idag på svenskalektionen så pratade vi om Litteraturhistoria. Plötsligt kom vi in i världens diskussion om att vi har så mycket att välja mellan. Det är så mycket småsaker, som man inte tänker på. Vilket språk ska jag välja till högstadiet, vilket program till gymnasiet osv. Det finns så himla mycket valmöjligheter överallt, och man inser det inte själv men man blir faktist väldigt stressad av det. När man är vuxen kommer det ännu mer val. Vilket försäkringsbolag ska jag ha, vilket elbolag etc. Min lärare berättade att när han gick i skolan (för inte så länge sen, ca 20 år sedan) då var det ju inte alls lika mycket val som det är nu. Det fanns i princip bara att välja mellan tyska eller inget språk alls när det "valet" kom. Till gymnasiet fanns det inte alls lika många linjer som vi har nu, inte i närheten. Vi blir omedvetet väldigt stressade av alla val.  Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här, men jag har inte tänkt på det förut, vi har ju så himla mycket onödiga saker att välja mellan.

"En del människor tycks tro att vetenskapen skulle kunna lösa världens problem om den bara fick mer tid. Cancer och hjärtsjukdomar kommer att höra till det förflutna, ett nytt snabbväxande sädesslag kommer att ge mat till de svältande, en större automatisering kommer att ge oss mer fritid och vila. Kristendomen, har det sagts, kanske ger människor en känsla av välbefinnande och trygghet, men den kan aldrig lösa världens stora problem.
Detta är en stor missuppfattning. Vetenskapen kommer inte att lösa någonting. Atomkraft kan värma våra hem eller utradera varje levande varelse från jordens yta. Laserstrålar kan skära i metall eller i en människas kropp. Rymdteknologi kan bygga upp en koloni på månen eller sluta i ett blodbad i "Stjärnornas krig"-stil. Det är vad vi gör med våra vetenskapliga framsteg som räknas. Trots all den kunskap vi har inom vetenskapens område, bara i detta land, kan vi inte påstå, att världen har blivit så mycket bättre för det. Politisk instabilitet överallt i världen, internationell terrorism och risk för förintelse genom atomkrig visar på motsatsen. Inom vissa områden har de vetenskapliga framstegen blivit en del av problemet, inte en del av lösningen. Om ett barn får tag i en bomb törs vi inte ens tänka på konsekvenserna. Mänskligheten leker med än mer dödliga leksaker och har inte vuxit tillräckligt för att ta ansvar för dem.
Kristendomens attityd är den att vetenskapliga framsteg är viktiga men att de inte kan bidra något när det gäller grundproblemet -människan själv. Så länge det finns girighet, själviskhet, hat och fördomar kommer inte aldrig så många upptäckter att lösa dessa problem. Vetenskapem har ingen lösning på dessa basproblem. Kristen tro hävdar att endast en total "nystart" med Gud kan lösa dessa problem. Naturligtvis menar inte kristna att de är perfekta på detta område, men de har en ny kraft inom sig som hjälper dem. De tror att endast när vi tagit itu med dessa grundläggande frågor rörande den mänskliga naturen kan vi hoppas på en bättre värld."
Utdrag ur boken "Det stämmer!" av Stephen Gaukroger.

Detta är en riktigt bra text, som man kan läsa igenom noga och tänka själv.



Min bibel ligger nere, och jag orkar inte springa ner och hämta den nu, så dagens bibelord tar jag ur pappas jättegamla bibel istället ;) Jag har nu också bara "slått upp" ett bibelord, eftersom det inte finns några understrukningar eller någonting i denna, så det är så svårt att hitta.

Jag har Herren kär, ty han hör min röst och mina böner.
Ja, han har böjt sitt öra till mig, i hela mitt liv skall jag åkalla honom.
Dödens band omvärvde mig, och dödsrikets ångest grep mig, jag kom i nöd och bedrövelse.
Men jag åkallade Herrens namn: "Ack, Herre, rädda min själ."
Herren är nådig och rättfärdig, vår Gud är barmhärtig.
Herren bevarar de enfaldiga. Jag var i elände, och han frälste mig.


Psalm 116:1-6

Kommentarer
Postat av: Anonym

kolla in det här klippet :) jag kollade lite och det är väldigt intressant men jag orkade inte mer bara för att det är så långt men ska nog försöka någon annan gång :)

http://www.youtube.com/watch?v=D1lFYO5zE-c

2009-04-18 @ 12:22:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0